Jsou hlasoví asistenti tak chytří, aby mohli pracovat v kanceláři? Podle Sama Sheada zatím ne. Ale brzy budou…
„Alexo, napiš e-mail Johnovi z personálního oddělení a zeptej se, jestli by měl příští úterý čas probrat se mnou to mé povýšení.“
„Siri, vytiskni mi prosím tuhle stránku.“
„Cortano, otevři v Excelu nový sešit a vypočítej směrodatnou odchylku mých posledních prodejů.“
„Hej Google, řekni stroji na výrobu triček, aby připravil 20 triček velikosti L s jednorožcem.“
To je jen malá ukázka pokynů, jaké možná lidé brzy budou dávat hlasovým asistentům s umělou inteligencí, která v posledních letech díky ohromným pokrokům v oblasti strojového učení a zpracování přirozeného jazyka a také rozšiřování cloudových technologií prudce stoupá.
Z představy takto neformální komunikace s hlasovým asistentem na pracovišti některým lidem běhá mráz po zádech. Podle průzkumů je ale možné, že se elektroničtí chytří asistenti v kancelářích zanedlouho stanou stejnou samozřejmostí jako rychlovarná konvice nebo sešívačka. Možná už v nejbližších 12 měsících.
Z průzkumu, který v dubnu 2018 provedla sociální síť pro IT odborníky Spiceworks(1), vyplynulo, že do roku 2019 chce hlasové asistenty v kancelářích nějakým způsobem využívat celých 40 % velkých firem (s 500 a více zaměstnanci). Tento průzkum, jehož se zúčastnilo přes 500 IT specialistů ze severoamerických a evropských společností, dále ukázal, že 29 % společností již k plnění úkolů spojených s prací jednoho či několik chytrých asistentů využívá nebo se je do práce chystá zapojit v nejbližších 12 měsících.
K nejpropracovanějším hlasovým asistentům na trhu patří ty z dílny amerických technologických gigantů, společností Google, Microsoft, Apple a Amazon: Google Assistant, Cortana, Siri a Alexa. „Velká pětka“, jak se zmíněné společnosti a Facebook jako pátý do party souhrnně označují, do vývoje umělé inteligence investuje miliardy dolarů a snaží se do své stáje získat nejlepší z nejlepších. Pozadu nechtějí zůstat ani společnosti jako Cisco a IBM.
Automatizace opakujících se činností
Alexa společnosti Amazon byla prvním z hlasových asistentů, který dokázal vzbudit široký zájem na spotřebitelském trhu; objevila se na něm spolu se zařízeními Echo. Seattleská společnost se ovšem nehodlá soustředit jen na spotřebitele. Loni v listopadu přišla s verzí Alexa for Business, již představila jako dokonalé řešení pro zaměstnance v kancelářích, kteří jsou v jednom kole a chtějí automatizovat rutinní činnosti.
Technický ředitel společnosti Amazon Werner Vogels hlasové asistenty na svém blogu v březnu(2) neváhal označit za „převratné vynálezy“, které radikálně změní způsob fungování pracovišť. „Alexa přinesla nový, snazší způsob využívání chytrých technologií v domácnostech a stejný vývoj můžeme očekávat i na pracovištích,“ napsal na svém blogu All Things Distributed. Zároveň připomněl, co všechno Alexa dokáže: „Alexa umí regulovat teplotu, pomůže vám najít cestu, rezervuje pro vás místnost, nahlásí problém a ochotně zjistí spoje.“
V současné době Alexa for Business pomáhá například americkému módnímu řetězci Brooks Brothers, bance Capital One a společnosti BMC, jež dodává software pro firmy.
Banka Capital One Alexu dokonce naučila svou vlastní, soukromou „dovednost“ (konkrétní operace spouštěná hlasovým příkazem). Ta jí umožňuje sledovat výkon cloudové infrastruktury Amazon Web Services, kterou používá. Hlavní softwarový inženýr společnosti Capital One Surya Avirneni vysvětluje: „Dovednost, pomocí níž by naše týmy mohly rychle kontrolovat stav systémů nebo požadovat konkrétní aktualizace v případě závažných událostí, už jsme měli, ale hledali jsme způsob, jak ji týmům zprostředkovat, aniž bychom ji zveřejnili v obchodě Alexa Skills Store. S řešením Alexa for Business můžeme dovednosti publikovat jen pro své interní použití.“
Aby byla platforma Alexa for Business v kanceláři co nejužitečnější, své vlastní aplikace s ní nyní integruje celá řada technologických společností, namátkou Salesforce, SAP SuccessFactors a ServiceNow.
Z konkurenčních hlasových asistentů na trhu řešení společnosti Amazon zřejmě nejvíce ohrožuje Cortana společnosti Microsoft, jež nabízí širokou škálu výhod pro uživatele dalších produktů Microsoft, jako jsou Office 365, Skype, LinkedIn, Bing a Outlook. Patrick Moorhead, prezident a hlavní analytik společnosti Moor Insights and Strategy, se k tomu podle článku na webu Computerworld vyjádřil takto: „Největším plusem, který Microsoft nabízí, je integrace se systémy Windows a Office, což jsou patrně nejpoužívanější kancelářské nástroje.“
Celých 49 % firem, které již hlasové asistenty zavedly, využívá řešení Cortana společnosti Microsoft. Platformu Alexa zvolilo jen 13 % z nich.(4)
Zleva doprava: Amazon Echo, Google Now, Sonos Play, Apple Siri
Dokázali by hlasoví asistenti zajistit chod kanceláře?
Počítačové čipy se začínají objevovat v ledasčem, a tak to nebude trvat dlouho a chytří asistenti budou schopni předávat informace a dávat příkazy prakticky veškerému vybavení kanceláří. Ředitelé IT a techničtí ředitelé by ale zatím neměli propadat přílišnému nadšení.
Velké technologické společnosti hlasové asistenty v reklamách a marketingových kampaních svorně prezentují jako takřka lidské bytosti, a tak by optimisté mohli snadno nabýt dojmu, že si s nimi báječně popovídají. Pravda je ovšem taková, že jsou v mnoha ohledech poměrně natvrdlí.
„Hlasová technologie, na rozdíl od technologie textových asistentů, bohužel ještě není na takové úrovni, aby ji bylo možné plošně nasadit ve firmách. Zajímavější pokusy – například s funkcí rozpoznávání tváře, jež umožní odezírání ze rtů – prozatím zůstávají za zavřenými dveřmi inovačních laboratoří,“ říká Rob McCargow, ředitel pro umělou inteligenci společnosti PwC UK. „Než se dočkáme rozšíření chytrých hlasových asistentů na pracovištích, bude třeba překonat ještě hodně překážek. Přesnost asistentů se rychle zlepšuje, ale pokud by se těmto technologiím měly svěřovat i důležité úkoly v regulovaných odvětvích, jako jsou zdravotnictví či finanční služby, nároky na přesnost by ještě výrazně vzrostly.“
Hrozí zneužívání umělé inteligence?
Jedním z hlavních technických problémů, s nimiž se hlasoví asistenti v současné době potýkají, je obtížná orientace v hlučném prostředí – tzv. fenomén koktejlové party. I v této oblasti jde ale vývoj kupředu. Alexa a další asistenti také neovládají biometrické ověřování, a tak zatím nejsou schopni určit, kdo z kanceláře na ně mluví.
Podle McCargowa rovněž není zcela jasné, jak důvěryhodná a transparentní vlastně umělá inteligence je a jak dobře dokáže chránit citlivá data. „Jestliže firmy nedostanou dostatečné ujištění, že jsou vývojáři hlasových asistentů odpovědní a mysleli i na tyto záležitosti, potenciál této technologie může ležet ladem ještě léta,“ upozorňuje.
Samim Winiger, kreativní ředitel studia AE, jež se specializuje na kreativní strojové učení, se navíc obává, že by společnosti prostřednictvím technologie rozpoznávání hlasu zabudované v hlasových asistentech mohly sledovat zaměstnance.
„Využívání chytrých hlasových asistentů na pracovišti je jen drobný vedlejší projekt, který vznikl v rámci většího trendu – sledování a optimalizace chodu pracovišť za pomoci umělé inteligence,“ vysvětluje. „Pro tento účel by bylo klíčové rozpoznávání hlasu: neustále zapnuté mikrofony na každém pracovním stole propojené se systémy pro detekci emocí a rozpoznávání řeči. Získávaná data by se v reálném čase odesílala do systému, který by vyhodnocoval kondici pracovníků. Toto hodnocení by se pak využívalo mnoha způsoby, přičemž konečným cílem by bylo optimalizovat výkonnost organizace.“
A jedním dechem dodává: „Kromě diskutabilní možnosti využití pro sledování zaměstnanců ale hlasová rozhraní mohou být velmi užitečná, například pro rychlé zaznamenávání nápadů a poznámek. V tuto chvíli se kolem nich ale dělá zbytečný humbuk. Zatím platí, že když použijeme myš, klávesnici a obrazovku, spoustu věcí zaznamenáme mnohem rychleji. Navíc můžeme pracovat na několika úkolech najednou a zobrazovat věci v prostoru. To s hlasem ovládanými zařízeními nedokážeme.“
Práce pro pokročilé
Společnost Spiceworks ve svém průzkumu zjistila, že firmy, které už hlasové asistenty zaměstnaly, je v 46 % případů využívají k zapisování diktovaného textu, v 26 % k usnadnění týmové práce a ve 24 % ke správě kalendářů zaměstnanců. Čtrnáct procent z nich chytrým asistentům přidělilo práci v oddělení služeb zákazníkům a 13 % jim zadává pomocné úkoly v oddělení technické podpory.
Delegování těchto zdánlivých drobností však pro firmy může mít značný význam. „Takovéto ‚doplnění týmu‘ může znamenat významný růst produktivity. Podle analýz společnosti PwC by širší využívání umělé inteligence mohlo do roku 2030 do globální ekonomiky přinést dalších 15,7 bilionu dolarů,“ říká McCargow.(5)
„Až se tyto technologie začnou prosazovat ve velkém, zaměstnance čekají velké změny. Firmy by na to rozhodně měly myslet již nyní – zohledňovat to ve svém personálním plánování a včas své lidi začít připravovat na blížící se revoluci spojenou s automatizací úkolů.“
Sam Shead je oceněný novinář, který působil jako samostatný redaktor pro technologie zpravodajského portálu Business Insider UK. Dříve pracoval také jako redaktor londýnského webu Techworld se specializací na start-upy a inovace a list The Daily Mail.
Zdroje:
(1) https://community.spiceworks.com/blog/2964-data-snapshot-ai-chatbots-and-intelligent-assistants-in-the-workplace?utm_campaign=item&utm_medium=rss&utm_source=blog
(2) https://www.allthingsdistributed.com/2018/03/unlocking-enterprise-systems-using-voice.html
(3) https://www.computerworld.com/article/3252218/collaboration/cortana-explained-why-microsofts-virtual-assistant-is-wired-for-business.html
(4) https://community.spiceworks.com/blog/2964-data-snapshot-ai-chatbots-and-intelligent-assistants-in-the-workplace?utm_campaign=item&utm_medium=rss&utm_source=blog
(5) https://www.pwc.com/gx/en/issues/data-and-analytics/publications/artificial-intelligence-study.html